Example

28 januari 2008

1988

Jag har memorerat känslan av dina händer mot min hud. Den brännande känslan av skam när dina fingrar slöts runt mina handleder. Jag minns hur det kändes när du tog allt som var mitt. Att inte vara människa. Att bara vara en kropp, en formbar massa.

Jag minns de storblommiga lakanen i orange och grönt. En kvarleva från 70-talet, tvättade så många gånger att tyget var mjukt som silke. Min kropp kändes hård i jämförelse, hård och kantig. Den stora dubbelsängen i trä med utsnidade blommor på sängaveln. Om jag vände huvudet åt sidan såg jag skänken med skolfotona på mig och M. Våra leenden silade genom mina tårar

Det vita nattlinnet med röda hjärtan på i en hög bredvid mig. Känslan av övergivenhet efteråt, med knäna uppdragna under hakan och blicken riktad mot fotot på M. Mina rop efter honom som bara blev till viskningar, viskningar som fångades upp och dog ut i de mjuka lakanen. Han hade aldrig en chans att höra mig. Mina försök att förstå och all den hopplöshet som kan fylla en liten kropp när försöken misslyckas.

Och jag tänkte att jag kan ge henne allt. Jag kan samla allt jag har och allt jag är i mina kupade händer och ge till henne men det kommer ändå inte räcka. Så jag kan lika gärna spara en bit, ett fragment, en spillra av mig själv att gömma på en plats dit hon inte kan nå. Jag kan gömma spillran i min kärlek till pappa.

Jag kan hålla den i min knutna hand och när han tar min hand i sin kan jag i smyg ge den till honom. Han kan vakta den. Han kan ovetandes hålla spillran av mitt liv i sin hand tills jag är stor nog och modig nog att göra något av den. Han kan vakta den med sin kärlek och jag kan fortsätta ge henne allt men ändå ha en väg ut. Ett hopp i allt det hopplösa. En värdighet i allt det ovärdiga.

3 kommentarer:

maruschka sa...

Jag önskar att jag visste vad som hänt dig, eller så önskar jag att jag slipper veta...
Men jag vet att orden jag läser gör ont och att jag vill skicka en kram, lite värme eller kanske bara lite medkänsla...
Ta hand om dig och krama Lukas, barnen helar utan att veta om det...

Lotten Bergman sa...

Louise, du skriver så att det raspar hål i mitt oskadade sinne.

(Vilket alltså är en bedrift.)

Louise sa...

Maruschka: Du har rätt i att barn helar. Lukas är som balsam för själen.

Lotten: Tack, tror jag. Eller möjligtvis ursäkta för att jag raspar hål i ditt oskadade sinne. Hursomhelst blir jag glad för att du gillar hur jag skriver. Det är nästan så jag börjar tro på att jag faktiskt är bra på det, att skriva alltså.