Example

28 mars 2006

Tidsomställning

Undrar om man kan få jetlag av övergången från vintertid till sommartid? Om så är fallet har det definitivt drabbat mig och sonen. Lukas vaknar gladeligen halv sex varje morgon i vanliga fall (trots att han faktiskt är sex år nu och jag har försökt att vänja honom av med det) och tycker att det är en lämplig tidpunkt att gå till lekparken, spela alfapet eller göra chokladbollar. Idag var jag tvungen att väcka honom klockan sju! Jag var helt chockad över att faktiskt bli väckt av väckarklockan och inte av Lukas som drämmer ett briotåg i huvudet på mig. Konversationen som följde var helt omvänd mot vad den brukar vara. Jag knallar in på hans rum och strycker honom över håret som den ömma moder jag är och säger med min allra mjukaste röst att det är dags att vakna. Till svar får jag en rad grymtningar innan han vänder sig om och drar täcket över huvudet i ren protest. Men det är morgon nu försöker jag tappert. Titta vilket vackert väder...hm det verkar visst vara dimma och duggregn. Eter detta följer en tio minuter lång diskussion om varför barn måste vara på dagis och varför mammor och pappor måste jobba eller gå i skolan, Det hela slutar med att Lukas sliter av sig täcket och halvskriker: Ja ja, jag är vaken nu. Hoppas du är nöjd nu för jag kommer att vara sur hela dagen. Jag undrar just vem han fått det där morgonhumöret från. Inte kan det väl vara från mig?

Inga kommentarer: