Example

30 juli 2006

Inte såå lat den här gången

Jag är löjligt förtjust i att läsa alla slags listor som folk skriver på bloggar och i dagböcker, men har aldrig skrivit någon själv. Jag är för lat. Därför nappar jag bara lite halvt om halvt på Silverfiskens 100-lista. Jag fuskar och skriver femtio saker om mig själv och femtio saker om Lukas. Då kör vi!

1. Jag föddes för nästan exakt tjugofem år sedan.
2. Då bodde jag i Västerås…
3. …men jag flyttade till Köping när jag var åtta månader gammal.
4. Familjen utökades då med en hund, en tax som hette Jack.
5. Jack dog när både han och jag var tretton år gamla och jag var otröstlig.
6. Jag kände mig ganska konstig när jag var liten.
7. Jag känner mig fortfarande ganska konstig.
8. Den första cd-skivan jag köpte var Absolut Reggae.
9. Numera står den skiva tillsammans med skivor som Hanson och Robyns första gömda längst bak i skivsamlingen.
10. Jag gråter sällan när jag tittar på sorgliga filmer.
11. Jag gråter ALLTID när jag titta på Extreme Home Makeover och Oprah.
12. Jag tycker det är intressant att läsa dödsannonser.
13. Själv har jag varit nästan död en gång.
14. Jag var arton år när jag fick min son…
15. …och jag tyckte att det var en baggis att föda barn.
16. Min kompis (Marina) Martina var inte så förtjust i att jag väntade barn men tyckte att det var grymt häftigt att bäbisen skulle födas år 2000.
17. Jag spelar gärna gitarr och piano trots att jag inte är särskilt bra på det.
18. Jag skrev dikter på rim när jag var yngre (urk).
19. Jag har ingen kontakt med mina biologiska föräldrar.
20. Det gör mig ledsen ibland…
21. …men för det mesta känner jag mig ganska lättad.
22. Jag skaffade mig en ny och bättre familj istället…
23. …eller också var det dom som skaffade mig.
24. På så sätt fick jag en storasyster när jag var tjugotvå år gammal.
25. Jag har världens sötaste systerson.
26. Jag började spela basket när jag var tolv år gammal eftersom alla tuffa tjejer (jag var inte en av dom) spelade.
27. Sen blev jag en av de bästa i laget och plockades upp i damlaget när jag var femton (och hade god lust att säga ”in your face, suckers”).
28. Nu känner jag mig mest som en pensionär när jag spelar basket.
29. Jag älskar min farmor och farfar gränslöst mycket…
30. …och deras röda tegelhus vid sjön var den enda platsen där jag kände mig riktigt hemma när jag var liten.
31. Jag är inte hetero.
32. Jag har snusat sen jag var sjutton (inte när jag var gravid dock) men kom ut ur snusgarderoben för bara ett år sedan.
33. Jag har alltid haft högsta betyg i svenska…
34. …och det är ganska konstigt eftersom jag är värdelös på svensk grammatik.
35. Jag hade 4,6 i snitt när jag gick ut högstadiet.
36. Jag har gått på folkhögskola för att få min högskolekompetens.
37. Jag har vägt 45 kilo.
38. Enligt andra var det varken särskilt snyggt eller hälsosamt.
39. Själv har jag inte riktigt tagit ställning i frågan.
40. Jag vet inte vad jag ska rösta på i valet i höst trots att jag vet vart jag står politiskt.
41. Jag tycker att George Bush verkar extremt osympatisk.
42. Jag dricker sällan alkohol…
43. …eftersom jag alltid dricker för mycket när jag väl gör det.
44. Jag ogillar starkt att bo i lägenhet. Jag vill ha ett hus nu!
45. Jag lever efter devisen learning by doing…
46. …och har på så sätt blivit väldigt händig.
47. Jag är rädd för fiskar.
48. Jag handplockar mina vänner med stor precision och håller dom nere i antal eftersom jag inte orkar hålla koll på fler än fyra fem stycken i taget.
49. Allra finaste vännen är (näst efter Lukas) den överlägset mest betydelsefulla personen i mitt liv.
50. Jag motstod impulsen att skriva något riktigt avslöjande som min sista punkt.

Och så Lukas.

51. Lukas är född den 8/3 vilket stundtals är väldigt förvirrande eftersom hans mamma är född den 3/8.
52. Lukas hade som en liten mutter, ett så kallat fibrom (av mig kallat fibben), på sitt ena öra när han föddes.

53. Fibben opererades bort när Lukas var fyra år och han skrek som en stucken gris.
54. Lukas tycker att slips är det absolut snyggaste man kan ha på sig.
55. Favoritfärgen är rosa.
56. Lukas tycker att godis är överskattat.
57. Däremot har han ett särskilt utrymme i magen tillägnat popcorn.
58. Lukas tycker att alkisar ser ledsna ut…
59. …och därför har han vid ett tillfälle skänkt bort sitt lördagsgodis till en av dom och spelat fotboll med två andra i Eskilsparken.
60. Lukas är helt ointresserad av sport.
61. Lukas pysslar, klipper, klistrar och konstruerar märkliga saker i papp tjugofyra timmar om dygnet (känns det som).
62. Lukas har storlek 34 i skor och han är sex år gammal.
63. Lukas är 130 centimeter lång och är sex år gammal.
64. Lukas är därför lite som en belgian blue fast med mindre muskler.
65. Lukas anser att jag och hans pappa ska flytta ihop igen och att hans pappas sambo ska flytta ihop med min kompis Joseph.
66. Lukas gudmor tycker inte om barn i allmänhet…
67. …men hon tycker väldigt mycket om Lukas.
68. Lukas ska börja skolan till hösten och tycker därför att dagis är för småbarn.
69. Lukas är på god väg att lära sig simma och han har lärt sig alldeles på egen hand.
70. Lukas är livrädd för allt vad småkryp heter. (Ett opraktiskt arv från hans far).
71. Lukas meddelade för ett par veckor sedan att han bara tycker om tecknade filmer.
72. Detta fick Lukas mamma att vidta drastiska åtgärder i form av överdosering av Astrid Lindgren-filmer.
73. Lukas ägnar sig åt något som han kallar att ”lola”.
74. Det innebär att han snurrar in sina fingrar i mitt hår.
75. Lola var det första Lukas gjorde när han låg nykläckt på mitt bröst.
76. Det är Lukas största skräck att jag ska klippa av mig håret och därmed omöjliggöra detta lolande.
77. Lukas anser att fredag är veckans första dag. (Det beror antagligen på att han då byter från mamma till pappa eller vice versa).
78. Lukas får tio kronor i veckopeng om han städar sitt rum och dukar bordet en gång om dagen.
79. Lukas får nästan aldrig veckopeng.
80. Lukas har hittills bott på åtta olika adresser.
81. Lukas lyssnar gärna på modern jazz.
82. Lukas tycker väldigt mycket om att sjunga.
83. Lukas bästa kompis heter Saga, hon är två år yngre än honom och en halvmeter kortare.
84. Lukas och Saga tycker att det vore en bra idé att dom flyttar ihop i en egen lägenhet eftersom Lukas kan städa och Saga kan sätta på mikron.
85. Lukas och Sagas föräldrar är aningen skeptiska.
86. Lukas favoriträtt är tacos och currystuvad tonfisk.
87. Lukas hatar att förlora i spel…
88. …och ändrar därför reglerna var femte sekund, allt för att maximera sin vinstchans.
89. Lukas är väldigt bra på att visa andra människor att han tycker om dom.
90. Lukas har en inre väckarklocka som ringer 05:30…
91. …då har hans mamma precis gått och lagt sig.
92. Lukas tycker alldeles för mycket om att spela dataspel.
93. Lukas gillar sagor på rim, som Tomtebobarnen och Vem ska trösta knyttet?
94. Lukas skulle kunna äta hur mycket fetaost och svarta oliver som helst.
95. Lukas vill väldigt gärna att jag sjunger för honom när han gått och lagt sig…
96. …jag har väldigt svårt att förstå det eftersom jag får en blandning mellan målbrotts- och whiskeyröst på kvällarna och därmed inte kan hålla en ton.
97. Lukas tror alltid att jag har en bäbis i magen. Om det är önsketänkande från hans sida eller om det verkligen ser ut som om jag vore gravid är inte riktigt klarlagt.
98. Lukas tycker om när mina vänner kommer på besök och tycker att vi borde bjuda över dom oftare.
99. Lukas anser att jag skulle må bra av att skaffa mig en karl som kan diska och städa åt mig. Jag för min del skulle föredra ett hembiträde.
100. Lukas vill väldigt gärna att jag ska sluta skriva den här dumma listan nu eftersom jag tydligen ser väldigt bekymrad/arg ut.

Puh!

4 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Du ser inte ut som en pensionär på planen och spelar inte basket som en pensionär och om du är en pensionär är jag en mumie!

Anonym sa...

korrigering: punkt 16. jag har för mig att bruden heter martina..verkar vara märklig och föga barnkär individ

intressant läsning för övrigt!

Anonym sa...

Du borde komma och hälsa på din farmor och farfar i sitt röda tegelhus vid sjön någon gång snart? Och kanske din lilla kusin som blivit stor också?

Louise sa...

Lotten: Att jag känner mig som en pensionär när jag spelar kan ha att göra med min taskiga kondis och min för tillfället halvbrutna lilltå. Du däremot är som en gasell på planen.

Anonym: Martina ska det naturligtvis vara. Nja, särskilt märklig är hon inte. Det känns som en ganska sund reaktion när ens polare är arton bast och skaffar unge. Nu för tiden tror jag hon är mer positivt inställd till barn.

Elin: Ja det borde jag verkligen göra. Särskilt den där kusinen som har blivit stor var det alldeles för länge sedan jag träffade.