Example

03 juli 2006

En liten tant

Följande konversation ägde för en tid sedan rum mellan mig och virvelpojken:

- Jag tycker du ska skaffa dig en karl, säger Lukas.
- Va? Öh, näe det tror jag inte att jag vill. Kan jag inte få skaffa mig en tjej istället?
- Nej det går inte. Jag vill inte ha några fler damer i huset.
- Nähe, men vad ska jag med en karl till då?
- Han ska ju sköta om hushållet förstås, diska och städa och göra allt det där som du tycker är så tråkigt.

Karl? Damer? Hushållet?! När är ungen född egentligen? På artonhundratalet? Nåja, jag glädjs i alla fall åt att hans syn på könsroller. Hemma hos oss är det tydligen den potentiella mannen som ska stå för hushållssysslorna. Det känner jag mig mycket nöjd med. Vad jag ska göra är inte riktigt klart ännu. Lukas låter meddela att han måste fundera lite på det. Det här är viktiga saker förstår ni.

I brist på en man i vår familj (och jag ber om ursäkt men det kommer inte att bli någon heller) har Lukas hunnit med att diska två gånger, göra egen tzatziki, göra fruktsallad åt sin mamma och skriva bordsplaceringskort när vi fick en middagsgäst. Idag har han levererat ett recept på currystuvad tonfisk till sin fröken på dagis. Kan det vara så att han är en förklädd tant som envisas med att sova i poliströja och kostymbyxor när det är minst 25 grader varm ute, allt för att inte röja sin egentliga identitet?


Är man inte en förklädd tant så går det även alldeles utmärkt att agera tomte mitt i högsommarvärmen.

1 kommentar:

Louise sa...

Jag håller med, men nu råkar det vara så att Lukas favoritfärg är rosa och då får han ha det. Det intressanta är att vissa fortfarande reagerar så starkt på att en kille kan ha rosa strumpor och ett rosa skärp. Jag blir trött men Lukas blir arg. JAG tycker att det är fint, sa han, vänligt men bestämt när en mamma på dagis protesterade mot att han ville ha en rosa tandbortsmugg. Heja Lukas!

Angående hushållssysslorna så kommer han säkert med en knivskarp analys när det blir aktuellt.