Example

26 december 2006

Alla dessa aftnar

Julhysterin börjar så sakteliga lugna ner sig. Idag gjordes det sista rycket då jag hämtade sonen och firade mini-jul med honom och övriga familjen. Han tyckte otroligt nog om alla sina paket och tog sig till och med tid att inspektera innehållet i varje julklapp innan han rev av pappret på nästa. Han verkade nöjd och glad och det är jag också men mest för att det äntligen är över.

Jag gillar nämligen inte julen. Jag känner mig distanserad och obekväm och drabbas alltid av akut depression under julaftonskvällen. Jag tror att jag behöver neutraliseras för jag är så evinnerligt trött på hur en julafton paketeras. Det är julmat, Kalle Anka, julfika, julklappsutdelning och Karl-Bertil i precis samma ordning och på precis samma sätt som året innan och alla år innan dess. Det spelar ingen roll att jag har fina människor i runt omkring mig, det är formatet som inte fungerar för mig. Näe, nästa jul vill jag åka till Teneriffa och sippa paraplydrinkar eller sitta på en alptopp och titta på stjärnorna. I år satt S ensam hemma på julafton, käkade svampsoppa och verkade trivas ypperligt med det. Jag ska bli som hon.

Nu är det i alla fall överstökat för den här gången. Men innan man äntligen kan få lite lugn och ro så ska nyårsafton klaras av. Till skillnad från julen så har jag ingenting emot nyår även om jag inte tycker att det är så speciellt. I år blir det nog inte mycket till firande vilket Lukas inte är särskilt förtjust i. Men vad gör man när ens vänner består av en hoper tjejer som är 20+ och som inte har några barn? Jag kan inte ta med Lukas på spritfest och jag kan inte tvinga tjejkompisarna att sitta hemma med oss och dricka Pommac. Det slutar antagligen med att vi tittar på film hela kvällen och att Lukas somnar i mitt knä innan klockan är tolv. Jag tror att han överlever det också. Med tiden kommer han troligtvis fylla sin kvot av vilda nyårsfester.

6 kommentarer:

bästisgrannen sa...

Lite träning på onsdag kan kanske pigga upp? Det hör ju inte till vanligheterna att träna när det är jullov. "På min tid" hade vi alltid juluppehåll.

Louise sa...

Om det är den vanliga tiden så kan jag inte eftersom jag har Lukas. Han är visserligen kvällspigg men att sitta i Bollhuset mitt i natten är nog att ta i. Men du har rätt, lite basket skulle pigga upp!

bästisgrannen sa...

Klockan 19:00. Lukas kan ju följa med.

Ica sa...

Ta med Lukas och träna nu :) Och strunt i jul o nyår om du vill. Nyår är hemskt överreklamerat med tillhörande ångest att allt ska bli perfekt. Varför då? Sista dagen på året? Så dags att göra den perfekt. Kunde man väl gjorde de 364 dagarna innan. Nåväl, men du, sikta högre än Teneriffa. Där är inte så supervarmt nu ju :).
Underbart wv för dagen: ovuvvo

Unknown sa...

Nästa år tycker fröken S att hon och fröken L pimplar drinkar utomlands! har dom inte råd med detta julfirande så sitter dom hemma under en värmelampa med grogg ;) haha. min jul bestod i slutet förutom svampsoppan av middag (kyckling) hosen arbetskollega och sedan spelkväll som avslutades me 1h på krogen. de va rätt nice :) nästa år äre du o jag min kära!

o en grej till.. hade ajg inte jobbat hade jag kunnat sitta me pommac o er men vissa av oss ska ju jobba. tokigt! :) hur länge e L kvar här? Pöss

Louise sa...

Ica: Nu råkade det bli så att den här dagen faktiskt har varit alldeles perfekt. Det kommer en utförlig rapport om det i morgon. Men jag håller med dig, de andra 364 dagarna är precis lika viktiga att göra något bra av som jul- och nyårsafton.

Samira: Pommacen saknar dig och vi som bara lyckats dricka upp halva flaskan saknar dig också.