Example

07 december 2006

Den är inte vacker. Den är farlig.

Det är ett ständigt sökande efter att hitta en plats i livet. Förutsättningarna som förändras från dag till dag. Jag står med kinden tryckt mot en kall glasruta och betraktar livet som pågår utanför fönstret. Jag kan inte bestämma mig för om det är jag som stänger ute världen eller om det är den som stänger ute mig. Skolarbeten som samlas på hög. Vännerna som jag aldrig orkar ringa. Jag vet inte när det hela började och inte heller när det kommer att ta slut.

Jag läser gamla dagböcker och dikter. Orden breder ut sig som en karta över åren som gått. Det finns hållpunkter, kontroller, omvägar och genvägar men jag har svårt att lokalisera målet. Jag börjar undra om jag någonsin kommer komma fram. Kommer jag kunna landa i något som åtminstone liknar normalitet? Det där livet som ligger bakom mig känns fortfarande bekant och jag tänker ibland på hur märkligt det är att den där otrygga tillvaron från förr paradoxalt nog var den tryggaste perioden i mitt liv. Det spelar ingen roll vilka reglerna är så länge de är tydliga och när man vet vad som förväntas av en vet man också hur man ska förhålla sig till sig själv och andra. Jag visste då hur jag skulle vara. Nu har jag ingen aning.

Igår hamnade jag i en diskussion om självskadebeteenden och tjejer och killar som skär sig. Människor har svårt att förstå och jag förstår inte särskilt mycket mer trots att mina armar är ett myller av ärr. Jag har tänkt ganska länge nu att jag aldrig skulle kunna skär mig igen. Det har känts alltför främmande, som en död kroppsdel som ruttnat och avlägsnats. Behovet att göra mig själv illa har inte funnits där och inte heller längtan eller den romantiserade bilden av blänket från rakbladet som borrat sig ner i huden för att sedan gömmas i allt det röda. Nu är jag inte lika säker längre. Den här diffusa, molande värken som letar sig ut genom bröstkorgen och sprider sig i resten av kroppen är svår att hantera. Och när det känns som mest outhärdligt önskar jag mig något mer konkret. Ett sår, en smärta som går att peka på. Jag skulle kunna ge vad som helst för att uppleva den där inre friden precis efteråt. Den där känslan av att vara bedövad, tom men ren och möjlig att fyllas med något annat. Något bättre.

Men allt är bara en lögn. Det dröjer inte länge innan den bedövande effekten släpper och ersätts av det förnedrande i att jag ännu en gång misslyckats med att upprätthålla någon slags självbehärskning och kontroll. Jag minns en dag för många år sedan. Jag låg på sjukhus och hade skurit mig under förmiddagen och sedan sytts ihop. På kvällen hände det igen och samma läkare vägrade sy mig en gång till. Han sa att han inte ville slösa mer tid på mig eftersom jag ändå bara gjorde om det gång på gång. Såren blev infekterade, jag fick feber och någon vecka senare var en sjuksköterska tvungen att skära upp en del av såren igen för att de överhuvudtaget skulle ha en chans att läka. Jag tog allt det där som ännu ett bevis på att jag inte var värd någonting. Inte någons tid, någons uppmärksamhet eller någons omtanke. Och det gjorde ondare än alla skärsår i världen.

Nej, jag vill inte tillbaka dit. Det är inte jag. Hur ont den än gör och hur mycket jag än längtar så måste jag hitta andra sätt att ta mig genom de värsta dagarna. Jag sa någon gång för länge sedan att min största svaghet var min förmåga att överleva vad som helst och vem som helst. Jag kanske borde revidera det uttalandet. Hursomhelst så måste jag sluta romantisera destruktiviteten. Den är inte vacker. Den är farlig.

5 kommentarer:

Ica sa...

Det finns inget, absoult inget, vackert, romantiserande, bra eller värt med att skada sig själv. Hur mycket det än kan kännas så när allt kommer för nära inpå. Men ta tillbaka den hemska känslan hur lite man känner att man är värd någonting efteråt. Det blir bara värre om man ger efter för det, även om man i stundets hetta är övertygad om att det inte alls är så.
Tyvärr inger dessutom olika destruktiva beteenden trygghet. Jag förstår precis vad du menar med att det var en av de tryggaste perioderna i ditt liv. Jag har känt samma sak. jag mådde inte bra, men visste åtminstone vad jag hade.

Man stänger lätt ute världen, fast man egentligen känner migg i all självömkan att det är världen som stänger ute en själv. Man hör inte till och är utanför, men för det mesta ställer man sig själv där. Ofta när det blir för mycket och när man vacklat mycket under tidigare år kan bara för mycket skolarbete bli förödande. Även om alla andra klarar det galant har man inte riktigt fötterna tillräckligt stadigt i marken för att klara det själv.

... Men vad göra istället? Jag vet inte. Folk har alltid så många råd på rad, men det hjälps inte. Gå ut och gå, ring en vän, skriv, prata. Jomenvisst. Ofta orkar man ju inte ens arsla sig ur soffan och ofta är man så avstängd att man inte kan säga hej i telefonluren eller skriva kära dagbok med pennan.

Du kan snacka skit om illustrationer, konstiga basketregler och... ja, annat med mig på msn om du vill :)

Anonym sa...

Jag instämmer helt med vad ica skriver i sin första mening. Det är också svårt att säga att "allt kommer att ordna sig" när det är en klicé(stavas det så?)som fungerar för barn och inte för vuxna. Känner mig också nere för stunden trots lyckopiller. Det som känns riktigt bra just nu är basketen. När jag tränar har jag inte tid att fundera. Å andra sidan kan vi ju inte spela basket hela dagarna. Sköt om dig så syns vi på lördag. Kram Herman

Anonym sa...

Du skriver:Inte någons tid, någons uppmärksamhet eller någons omtanke.
Precis så kändes det idag. På arbetsförmedlingen. Och även om det "bara" är arbetsförmedlingen lades en sten på en annan sten, som ligger på en annan sten osv osv.
Ju mer jag erfar ju mer verkar samhällssystemet undergräva sig själv...jag som trodde att det var till för människorna.

Louise sa...

Ica: Ibland är det bra att någon annan säger precis samma sak som man försöker säga till sig själv. Dum som jag är lyssnar jag mer på andra än på mig själv så tack för den utförliga och kloka analysen och för msn-inbjudan.

Herman: Jag håller med. Basket är som ett enda stort lyckopiller. Vi får nästla oss in på 016:s träningar med motiveringen att det har goda terapeutiska effekter :)

Anonym: Det pratas alltid om att det behövs mer pengar och mer resurser men omtanke är gratis och inte särskilt tidskrävande heller. Som tur är stöter man då och då på bra människor som påminner en om att medmänsklighet fortfarande existerar.

Ica sa...

dåså. jag finns på ica82@hotmail.com skulle du få för dig att sluta lyssna på dig själv så hugg tag i mig. Eller, adda mig iaf.