Example

10 december 2006

Efter lördagens förvirrade tillstånd kände jag mig tvingad att vidta vissa åtgärder för att få ordning på mig själv och mitt liv. Därför har jag, mina själv och dom andra omgrupperat oss. Igår packade vi ihop våra saker och begav oss hem till föräldrarna. Här får man mat, kvällste, en skön säng att sova i och en brasa att värma sig vid. Jag känner mig redan lite piggare och mer förankrad i verkligheten.

Här äter man hela tiden. Först är det frukost och sedan förmiddagsfika då man diskuterar vad man ska äta till lunch. På eftermiddagen fikar man igen och bestämmer vad man ska äta till middag. På kvällarna dricker man te och äter gummiost. Trots att jag inte är så förtjust i mat är jag nöjd med upplägget. Min kropp måste dock befinna sig i chock med tanke på att matintaget helt plötsligt ökat med fyrahundra procent.

När jag inte äter fördriver jag dagarna med att spela piano. Det låter sådär men jag är löjligt förtjust i pianospel så jag fortsätter att hamra sönder tangenterna. Annars är min hjärna blank. Jag befinner mig i en evighetslång sömn som jag inte kan ta mig ur. Jag söker fortfarande efter någon form av energi. Något som kan få mig att fokusera. Jag driver omkring för mycket. Som om jag saknar förmågan att skapa mig en plats att kalla hemma. Jag har vant mig vid att fly, att alltid kasta en hastig blick över axeln bara för att vara på den säkra sidan. Och även nu när flykten är avklarad känner jag mig rotlös. Min stad är inte min. Den är bara en kuliss. Jag börjar mer och mer inse att hemma för mig aldrig kan vara en plats. Hemma är en känsla, en tidpunkt, Lukas skratt och allra finaste vännens röst i telefonen.

4 kommentarer:

Ica sa...

Låter som en bra idé att fara dit. Mat, skön säng och piano låter ju som ett vinnande koncept, och matstrukturen med. Tyvärr kommer man inte långt på att fly. Man tror man kommer längre än man gör, eller, man hoppas det i alla fall. Omgruppering när världen svajar är nog bra för dig :)

Louise sa...

Både omgruppering och pianospel har visat sig vara vinnande koncept. Jag har till och med lyckats skriva färdigt en tenta idag. Undrens tid är inte förbi.

Ica sa...

Nu har jag kommenterat här flera gånger, men din blogg har sagt till mig att jag inte får. Nu har jag dock kommit på ett annat knep. Men helt i onödan eftersom jag glömt vad jag skulle kommentera för tre dagar sedan. Men att skriva färdigt en tenta är bra!

Ica sa...

Man kommer undan mycket billigare av att bo i förorten, men jag önskar gärna hit ekorrar o rådjur. Sådana har jag inte sett till här alls. Under stormen Gudrun var jag ute och satte rekord i 80 meter. Tyckte det var en lysande idé... vilket det med var.