Example

09 augusti 2006

Pride

Jag har i flera dagar tänkt att jag skulle skriva ett inlägg om helgen som spenderades i Stockholm, på Pride. Men jag har haft svårt att sätta ord på upplevelsen, så även nu. Det är ingen enkel match att sätta ord på känslor som är av det mest personliga slaget. Och Pride är personligt, i alla fall för mig. Hm...öh...nej, det går inte. Jag måste stylta upp det, ta det dag för dag.

Fredag
- Bilfärd till Stockholm med människor jag inte känner men som visade sig vara ett synnerligen trevligt sällskap.
- Upphämtning av allra finaste vännen i trappan på Sergels torg.
- Inkvartering på Söder och alldeles förträffligt god indisk mat.
- Promenad till Zinkensdamms vandrarhem för umgänge med fina människor.
- Två timmars promenad runt Söder (som vi skyller på allra finaste vännen) för att hitta ett ställa att äta/hänga på. Det slutade med att vi gick hem istället. Jag är dock positiv och ser det som vardagsmotion trots att det för mig innebar en värkande lilltå och en rygg som började trilskas.

Lördag
- Frukost och inköp av diverse gåvor till tjejen vars lägenhet vi fick låna.
- Besök hos syster, svåger och sötaste systersonen.
- Picknick i Humlegården tillsammans med gårdagens promenadkämpar som dagen till ära hade klätt upp sig i rosa/gröna/platinablonda peruker och matchat dessa med mustascher.
- Pridetåget drog igång runt tresnåret. Bara paraden borde få ett eget inlägg. Något hände med mig där. Jag fick gåshud och började nästan grina. Fan, det var så fint. Vi gick en bit bakom QX-vagnen, hoppade av, hoppade på igen bakom ”Stolta föräldrar till homosexuella barn” och gick tillsammans med allra finaste vännens polare och hans mamma. Och även om varken jag eller vännen har något homosexuellt barn (det är liksom för tidigt att säga, han kan bli hetero, homo, trans, bi, queer eller vad fan han vill, jag skiter i vilket bara han är sig själv) så var det en makalös känsla att gå där och höra publikens applåder.
- Vi hoppade av efter Slussen och tittade på resten. Därefter knallade vi hem, åt mat och gjorde oss i ordning för utgång på kvällen.
- Köade en och en halv timme för att komma in på Slick. Min rygg protesterade men vi fördrev ändå tiden med att småsnacka med trevliga människor.
- Hem igen för att förfesta.
- Årets skratturladdning inträffade. (Tyvärr är orsaken alldeles för intern och svår att förstå sig på om man inte var där för att återges här.)
- Tillbaka till Slick där vi dansade oss svettiga till bra musik. (Det där med att vi dansade oss svettiga är egentligen ljug eftersom det var så satans varmt på ett av dansgolven att både jag och allra finaste vännen slet av oss t-shirtarna för att inte smällt i värmen. Vi var således svettiga två sekunder efter att vi klivit in i rummet.)
- Allra finaste vännen hånglade med en bög som trodde att hon var en kille. Åh, det är en sådan fin historia.

Söndag
- Sovmorgon och frukost på stan. Varför äter man så sällan frukost ute? Det är ju så trevligt!
- Hemfärd i SJ:s nya dubbeldeckare som har en luftkonditionering att dö för.

Vi tar väl lite bilder också?

Ett gäng glada, paradande människor.

Japp, det är vi.

Till allra finaste vännen att titta på i ledsamma stunder.

Svettigt på Slick.

Nu är det bara ett år kvar till det smäller igen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på dig!
Det var roligt att höra att du trivdes i Sthlm. Som du redan vet så brukar frugan och jag bevittna denna trevliga händelsen när vi bodde där. Om jag inte hade varit så klantig att köra på sista tentan så hade vi nog åkt dit, vi med. Men istället har hon förhört mig på Marxen, Durken och Weber, vilket hon tycker är såååå kul..

Jaja, vi hörs väl snart.
Ps. Håll tummen den 14:e
Calle

Anonym sa...

Tack, för bilden. Jag säger bara, tack för bilden!

Hälsar hon som antogs vara en han och därmed fick möjlighet att hångla upp bögen.

Louise sa...

Calle - Jag ska hålla tummarna och på så sätt se till att du har Marxen, Durken och Weber på din sida. Lycka till!

Böghånglaren - Det var så lite så. Jag ska se till att mejla bilden till dig i högupplöst format så att du kan zooma in och studera detaljerna riktigt noga.