Example

25 april 2006

I läsartagen

Jag har plötsligt drabbats av en obotlig läslust. I vanliga fall läser jag enbart skönlitteratur under sommarhalvåret, när studierna ligger i dvala och jag slipper den ofta hatade kurslitteraturen. Men i år påbörjar jag tydligen lässäsongen någon månad för tidigt. Jag misstänker att det har att göra med en viss c-uppsats som ska bli skriven. Egentligen borde jag sitta med näsan i vetenskapliga artiklar och suga i mig så mycket jag någonsing kan om personlighet och fördomar, men det gör jag alltså inte. Jag har istället avverkat ett antal pocketböcker som låg och skräpade sen förra sommaren och sedan, i ren protest, beställt tre alldeles nya och fina böcker som jag var och hämtade ut idag. Johanna Nilssons nya "De i utkanten älskande" känns lovande. Det gör i och för sig allt från nyss nämnda författare. Alltsedan allra finaste vännen stack till mig "Hon går genom tavlan ut ur bilden" för några år sedan är jag helt såld. Det är för övrigt den absolut bästa bok jag läst, känslomässigt sätt. Om jag istället ska vara lite intellektuell så måste jag säga...öh...hm...nej, jag läser visst inte några sådana böcker.

Som en liten parantes måste jag säga att jag tycker det är trevligt att jag äntligen får läsa böcker med mer text och mindre bilder för Lukas. Man tröttnar lätt på "Gittan och gråvargarna" efter tio genomläsningar på mindre än en vecka, hur söt den än är. Nu läser vi "Ronja rövardotter" och jag minns genom den min ljuva barndom. Nej visst ja, jag hade ju ingen sådan men det är en helt annan historia.

Inga kommentarer: