Example

10 maj 2006

En kvällsvana av den kvantitativa sorten

Jag inbillar mig att andra barn sover sött i sina sängar tillsammans med ett eller möjligen ett par gosedjur. Men så jobbar inte vi i den här lilla familjen på två personer. När jag har lagt Lukas om kvällarna och går ut ur hans rum har han endast sällskap av sin allra käraste ägodel Anki, som ser ut såhär (om än med något gråare fjäderdräkt):



När jag någon timme senare tittar till honom är hans säng ett hav av leksaker. Jag vet inte hur han lyckas. Varje kväll lovar han dyrt och heligt (möjligen med korsade fingrar?) att han ska ligga still i sängen och varje kväll tror jag honom och hör oftast inte så mycket som ett knäpp från hans rum. Ändå hittade jag följande när jag igår röjde upp i leksaksorgien:

- En orange byggarhjälm (som satt på hans huvud)
- Fyra böcker
- En rittavla
- Sex frukter i plast
- En snusdosa?!
- Tre bilar
- Ett svärd i skummgummi

En helt vanlig sängskörd med andra ord. Jag undrar vad han ska ha alla de där sakerna till när han ska sova? Särskilt snusdosan förbryllar mig. Är detta månne anledning till att det ibland tar en timme för Lukas att somna? Ja det är sådant här jag ligger och funderar på under mina sömnlösa nätter. Intressant liv, eller hur!

2 kommentarer:

bästisgrannen sa...

Han kanske drömmer om att bli hockeyspelare när han blir stor? Fyll snusdosan med sand, tejpa med eltejp och vips ... en puck.

Louise sa...

Åh en alldeles lysande tolkning. Han kanske är lite förvirrad och vet inte riktigt vad han ska bli när kan blir stor. Kock? Byggarbetare? Författare? Nu ser jag med spänning fram emot vad jag kommer hitta i sängen i kväll.