Example

08 maj 2006

Live från högskolebiblioteket

Idag bloggas det direkt från högskolebiblioteket i Eskilstuna. Man skulle ju kunna tro att det inte händer så mycket här eftersom det överallt står små skylltar med texten "På allmän begäran, håll ner ljudvolymen", men studenter är rebelliska varelser som trotsar förbud och vågar gå mot strömmen. Här tjattras det lika frisk som på Café Kakas uteservering en solig dag i maj. På tal om skyltar så finns det en annan variant, nämligen "Ingen förtäring i bibliotekt, tack!". N är brutalt medveten om denna regel då hon blev tillsagd när hon stoppade in en läkerol i munnen!

Hursomhelst har jag återigen lyckats placera mig mitt emot två tjejer som diskuterar sina förlossningar. (Förra gången fick jag veta att den ena fick sy 26 stygn och att hon inte kunde sitta på två veckor). Jag tycker att det är intressant att man väljer bibliotekt som en lämplig plats att diskutera en så privat tillställning som sin förlossning. Varenda människa inom en radie på tio meter får nu veta allt värkfrekvenser, smärtlindring, bristningar och antal stygn på människokroppens mest känsliga ställen. Att dom inte begriper att det sitter en bloggnarkoman på andra sidan bordet som glatt för informationen vidare till allmänheten.

Biblioteket är annars en utmärkt plats att studera och förfasa sig över det rådande modet. Vad ska man tycka om det här till exempel:



Något liknande trippade precis förbi mig. Dags för mig att göra ett besök i mammas garderob kanske? Nej, det skulle vara dödsstöten för mina redan missnöjda fötter. Jag skalll istället återgå till den aktivitet jag kom hit för, det vill säga plugga. I morgon ska jag ha keps, skygglappar och öronproppar med mig. Här gäller det att stänga ute världen om man ska få något gjort.

3 kommentarer:

Louise sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Mycket kan man vara med om i bibblan på skolan. (ISBs datasal är myycket tystare;)

Louise sa...

Haha, ja det är den men då missar man ju allt det roliga och jag som verkligen inte vill plugga just nu trivs som fisken i vattnet i bibblan :)