Example

04 maj 2006

Grammatik, me no like

På det stora hela har det varit en trivsam dag. På grund av begränsad rörelsefrihet har jag legat i sängen mest hela tiden, där jag även är stationerad just nu. Jag isar min ena fot, löser lite korsord, pillar mig i naveln och funderar över svensk grammatik. Förvänta er inga storverk nu, jag är nämligen helt värdelös på grammatik. Det var det jag funderade över. Jag lyckades ändå få femma och senare MVG i svenska och måste således ha maskerat min bristande kunskap väl. För jag är verkligen helt kass på tempusformer, bisatser och allt det andra (ni ser, jag vet ju inte ens vad det heter). Som tur är har jag en vän som snart läst 80 poäng svenska på högskolan. Vid behov kan jag därför skicka i väg särskilt viktiga texter till henne för granskning. Häromdagen fick jag dock ett sms från henne som får mig att fundera över om hon verkligen är rätt person för jobbet.

"Hej fining! Jag har tagit mig till Etuna. Så jag lunchar skit gärna om typ en timme. Ringer liksom då. Puss!"

Hm...jag får trösta mig med att folk har en tendens att skriva på en synnerligen konstig svenska när de skickar sms. Men c-uppsatsen kommer nog få dras med mina grammatiska brister. Och den här bloggen ser ut som den gör. Om ni är missnöjda kan ni läsa världens bästa Embryo och sedan återkomma.

7 kommentarer:

Anonym sa...

c-uppsats i psykologi?

Louise sa...

Japp, förtillfället med väldigt taskiga utsikter att bli klar i tid :)

Anonym sa...

mm typ här med. vad skriver du om?

Louise sa...

Jag skriver om vad som kan förklara generaliserad fördomsfullhet, personlighet eller socialpsykologi. Det är inte min idé och jag misstänker att det är därför det går så trögt. Vad skriver du om då?

Anonym sa...

Grammatik är nu inget enormt problem för de flesta som skriver på sitt modersmål och har någorlunda vana av att hantera text. Texter blir oftare oläsliga av helt andra anledningar.

//JJ

Louise sa...

Det känns ju betryggande att höra. Jag resonerar på ungefär samma sätt :)

Anonym sa...

jag skriver om lätt utvecklingsstörda och hur de hanterar vissa saker i sin vardag..ganska intressant men inte helt självvalt. skriver i CHILD.