Example

08 maj 2006

Fotproblemen som förändrade mitt liv

Människan är av naturen adaptiv, det vill säga hon anpassar sig efter sin miljö och sina förutsättningar. Jag själv är numera ett lysande exempel på just adaption. Jag har tvingats göra vissa omstruktureringar i mitt liv sen mina fötter kastade i handduken och gick ut i strejk.

1.Den tid det tar för mig att förflytta mig en given sträcka har fördubblats. Jag måste därför starta tidigare än förut, och jag måste i vissa fall även gå upp tidigare på morgonen eftersom det tar längre tid att gå till bussen.

2. All fysisk aktivitet delas upp i pass om fem minuter. Fem minuters rörelse - fem minuters vila. Lite som intervallträning.

3. Dagliga sysslor kräver, på grund av punkt nummer två, noggrann planering. Laga mat, diska, städa och lägga barn tar därför, i överensstämmelse med punkt ett, dubbelt så lång tid.

4. Jag försöker se till att ha en sittplats tillgänglig i princip hela tiden. Det gäller både när jag är hemma och när jag är ute. Så nu har min hjärna skapat ett alldeles nytt schema innehållandes samtliga parkbänkars placering i centrum och på vägen till och från Lukas dagis.

5. Jag har lärt mig att det mest går att utföra liggandes med fötterna 60 centimeter ovanför hjärtat. Exempelvis blogga, borsta tänderna och klä på sig.

Jag har aldrig i hela mitt liv känt mig så inrutad. Ge mig mina fötter tillbaka nu! Så att jag kan vara lika ostrukturerad och fri som vanligt.

PS. Jag har idag åtgärdat steg ett i min åtgärda-fotproblem-lista.

4 kommentarer:

bästisgrannen sa...

Ja, nu måste din fötter bli bättre. Vi saknade dig på träningen.

Louise sa...

Uähä, men dom blir inte bättre! Jag måste sätta mig ner och prata allvar med dom, nu får det vara nog!

Anonym sa...

alltså..vad är det som har hänt med dina fötter egentligen? jag vågar ju knappt komma och titta på era träningar om det är risk att få samma åkomma som du har genom att vara med! (med ett blink blink för jag är förbenat trött och humor är inte på topp)
fast jag kanske vågar mig dit nästa vecka...

Louise sa...

Mariah - Det är lite oklart vad som hänt med mina fötter. Det skulle kunna vara skorna men jag tror att det beror på mig. Jag har inte tränat på åtta år och sen gjorde jag en rivstart och sprang som en skållad råtta i tre träningar. Så jag tror att jag har överbelastat fötterna. Men klart du vågar komma och träna! Gör inte som jag bara :)